Beschermen & Verdedigen

Je vindt het belangrijk om een gevoel van zekerheid en veiligheid te creëren en te bewaken in de organisatie. Je bent alert op organisatorische aspecten die mogelijk oneerlijkheid, ongelijkwaardigheid of onzekerheid met zich meebrengen en sneller bereid om mensen te helpen die in jouw ogen benadeeld worden of bescherming nodig hebben. Praktische zaken zijn hierin even belangrijk het beschermen van je eigen identiteit en waarden.

Frustratie

Jouw gevoel van zekerheid en veiligheid binnen de organisatie is lager dan je zou willen. Je mist wellicht ook de mogelijkheden om jouw mening over de bedrijfsvoering te delen.

Tips

De huidige context van de Corona Crisis is een heel onzekere context. Op maatschappelijk niveau wordt zichtbaar hoe we als samenleving hiermee omgaan. De collectieve angst die we ervaren en ons handelen daarop zijn vergelijkbaar met hoe je als individu reageert op onveiligheid en angst.  Hierbij enkele tips geïnspireerd op wat je momenteel ziet in de samenleving.

Allereerst helpt het om je angst bespreekbaar te maken en te delen. Delen is goed, gedeelde smart is immers halve smart. Praat daarom open en transparant met je collega’s of dierbaren over je angsten. Stel de vragen die je hebt. 

Bedenk wat jij zelf kunt doen om de context die je niet in de hand hebt beter te maken. Je ziet momenteel legio creatieve initiatieven. Ook zie je veel solidariteit en acties om kwetsbaren te helpen. Actie nemen en iets doen voor anderen en voor jezelf geeft je weer beetje gevoel van controle.

Ga moeilijke gesprekken niet uit de weg. Bedenk wat het ergste is dat kan gebeuren als je iets bespreekbaar maakt? Door je angst recht aan te kijken en jezelf af te vragen wat de meest erge uitkomst kan zijn, bekijk je een probleem vaak vanuit een andere hoek. Het maakt dat je het probleem niet groter maakt dan het is en bereid je voor op de scenario’s en uitkomsten die er kunnen zijn. Probeer het vervolgens samen op te lossen, vanuit gevoel van saamhorigheid.

Het kan interessant voor je zijn om eens bij jezelf na te gaan waar jouw frustratie en mogelijk gevoel van angst en onzekerheid binnen je organisatie vooral zit. Niet alleen maar door te denken maar vooral ook door te voelen.

Praktijkoefeningen  Beschermen & Verdedigen

Visualisatie oefening

Visualisatie is een ontspanningstechniek waarbij je plezierige scenario’s of scènes visualiseert. Er zijn twee standaard manieren waarop je visualisatie kunt gebruiken om een angst te overwinnen. 

  1. Je kunt jezelf een voorstelling maken dat je de angst overwint, wat uiteindelijk kan resulteren in succes in het echte leven. 
  2. Je kunt ook een kalmerend scenario voorstellen tijdens momenten van angst.

Visualiseer regelmatig je eigen succes. Probeer wel om je scenario realistisch te houden. Stel je voor dat je angst overwint op een manier die zich daadwerkelijk zou kunnen voordoen.

Visualiseer je succes van begin tot eind (niet alleen het eindresultaat). Verdeel je visualisaties daarom in stappen die je voorbereiding volgen. 

Gebruik al je zintuigen. Visualisatie is het krachtigst wanneer je al je zintuigen inschakelt. Ga je op je mentale vakantie, let dan op dat wat je ziet, ruikt, aanraakt, hoort en proeft.

Oefen het visualiseren tijdens stressvolle momenten. Merk je dat je in een stressvolle situatie bent, sluit je ogen dan en neem even een mentale vakantie. Als je op succesvolle wijze jezelf voor kunt stellen op een plek waar het rustig en ontspannen is, dan kan dit helpen om je lichaam kalmer te laten worden.

Wees geduldig. Visualisatie is een vaardigheid. Zoals met alle vaardigheden is er oefening voor nodig. De eerste keer dat je probeert om je angsten te overwinnen middels visualisatie, kun je het gevoel hebben dat het niet zo’n geweldig succes was. Blijf echter proberen en uiteindelijk zullen de dingen wel verbeteren.

Leer meer over je angsten. Vaak zijn je grootste angsten niet rationeel. Door meer te leren over je angsten en de relatief onwaarschijnlijke aard ervan, kun je soms angst onderdrukken. Heb je bijvoorbeeld vliegangst, dan kan het helpen om je te realiseren dat de kans dat je een vliegtuigongeluk meemaakt 1 op de 7 miljoen is.

Geleide visualisatie oefening

Misschien ben je bekend met meditatie en misschien nog niet. Heb je daar niks mee, kun je ophouden met lezen. Ben je wel nieuwsgierig naar meditatie dan zou het interessant kunnen zijn om eens een geleide visualisatie oefening te doen. Meditatie betekent in aandacht zijn. 

Mediteren is niet alleen stil zitten en niet denken, maar vooral focus en concentratie. Bij een geleide visualisatie is het de bedoeling beelden voor je te zien, te voelen of te denken. 

Ben je nu in de gelegenheid en op een rustige plek, klik dan hier om naar podcasts te gaan die uitleg geven over “master your mind” en o.a. ook over visualiseren in de praktijk van Michael Pilarczyk https://www.michaelpilarczyk.nl/top-10-master-your-mindset-podcast/

Wil je nu een specifieke geleide visualisatie oefening doen die gaat over angst loslaten op youtube. Klik dan hier. link naar geleide meditatie: https://www.youtube.com/watch?v=qNpZf9tsTNo

Er zijn vele geleide visualisatie oefeningen te vinden over legio onderwerpen en dit is maar één voorbeeld. Kijk vooral of je er één kan vinden die bij je past en die goed voelt. 

Organiseer een Speak-Up momentje

Delen vergroot het gevoel van saamhorigheid. Creëer ruimte om samen te zijn, dan zullen mensen ook eerder hun angsten bespreken. Er zijn online activiteiten die je kunt doen waarmee je de 1.5 meter afstand regel in acht neemt en toch een gevoel van saamhorigheid kunt creëren. 

Denk aan activiteiten als een online vrijdagmiddagborrel. Bijvoorbeeld via de ‘Quarantini Bar’ in Google Hangouts, welke druk ­bezocht wordt om samen te drinken, een dansje te doen, te ­koken of Trivial Pursuit te spelen. Er zijn online pubquizzen, kroegen verkopen rond borreltijd biertjes To Go aan de deur. 

Zoom en Houseparty zijn populaire apps de laatste weken. Bij een online borrel met meer mensen heb je wel  een moderator nodig, anders is er geen gesprek mogelijk. Normaal gesproken stap je op een borrel van het werk altijd op bekenden af, nu kom je er niet onderuit om ook met onbekenden te praten, en dat is juist leuk.

Wil je nou bijvoorbeeld een leuke maar ook meer inhoudelijke online team activiteit organiseren, zoals een online escape room of quiz? Neem dan contact op met Madlogic, we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.