Spanning & Stimulering

Je bent op  zoek naar werkervaringen die het mogelijk maken om op te gaan in je werk of sterke betrokkenheid te voelen met je werk. Je vind het leuk als werk soms spannend is, opwindend en als de uitkomsten van je werk een mate van onvoorspelbaarheid hebben. Je ervaart stress vaker positief en ervaart veel ups en downs op een dag als prettig.

Frustratie

Je zou graag meer positieve spanning en emotie willen ervaren op de werkvloer. Je mist wellicht ook het gevoel dat je risico’s kan en mag nemen tijdens je werk.

Tips

Voor jou kan het helpen om gamification principes structureel toe te passen in je eigen werk. Hoewel steeds vaker naar de spelvorm wordt gegrepen om gedrag en gewoontes te veranderen, is het nog niet zo eenvoudig om een  goed spel te ontwerpen.  Als basis kun je gebruik maken van het ABC model;

Organizational Behavior Management –methode. Dat vat gedrag kort samen als: Antecedents -> Behavior -> Consequences, waarbij antecedents voorafgaan aan behavior en consequences juist de gevolgen daarvan zijn.

Volgens dit model zijn er twee manieren om gedrag te veranderen:

Onderneem actie voordat het gedrag plaatsvindt (Antecedent).

Onderneem actie nadat het gedrag heeft plaatsgevonden (Consequences)worp.

Belonen, ook in het thuiswerken kun je  ‘antecedenten’ ofwel middelen om gewenst gedrag te bevorderen, targets en regels toepassen. Gamification leent zich bij uitstek voor het belonen van goed gedrag. Onderzoek wijst ook uit dat dat veel effectiever is dan het bestraffen van ongewenst gedrag. Daarom moet een goed spel in ieder geval deze onderdelen bevatten, betoogt Ben Messaoud.

  • Een duidelijk doel is essentieel. Niet alleen weet de deelnemer dan wat hem te doen staat, het geeft hem ook de kans om zijn prestaties te verbeteren en goed resultaten te vieren.
  • Een passende beloning is erg belangrijk. Pas deze aan de doelgroep en de omstandigheden aan. Alleen wie iets echt graag wil, is bereid er hard voor te werken.
  • Zorg daarnaast ook voor korte feedback loops. Zo bereik je naast spanning ook nog eens maximaal leerrendement.

Praktijkoefening Spanning & Stimulering 

  1. Betekenis: zoek naar waarde voor jezelf in je dagelijkse taken. Formuleer daarbij moeilijke maar wel haalbare doelen voor jezelf voor de komende dag/week/periode.
  2. Empowerment: verken de ruimte om meer verantwoordelijk-en beslissingsbevoedheid te krijgen. Geef aan per doel waar jij verantwoordelijk voor bent en waar je nog meer verantwoordelijkheid zou kunnen pakken. Daag jezelf uit.
  3. Eigenaarschap: welke beloning, credits, badges zou jij willen verdienen? Kijk naar de doelen en jouw aandeel in het kunnen halen ervan en bedenk welke passende beloning je wilt krijgen voor je inspanning. Is dat een beloning of een privilege? Waar ga jij harder voor lopen.
  4. Voldoening: challenge jezelf vervolgens om van je doelen opdrachten te maken die je af kan ronden en waarbij je kunt meten, zien of je doel is bereikt.
  5. Go play! Ga het doen, wees creatief, daag jezelf uit en maak het spannend en leuk voor jezelf en anderen.