Speciaal voor alle thuiswerkers delen wij elke dag een tip. Onze missie: bijdragen aan het werkplezier van thuiswerkend Nederland.

Tip 1: creëer structuur en behoud je normale werkritme zoveel mogelijk:

Als je vanuit huis werkt is het verleidelijk om te gaan rusten en chillen, maar als je echt werk gedaan wilt krijgen is het creëren van structuur in je dag belangrijk. Om de toon in de ochtend gelijk goed te zetten is goed dat je je werkritme erin houdt. 

  1. Sta op op hetzelfde tijdstip als je dat nromaal zou doen
  2. Kleed je aan en ontbijt wat je normaal zou eten 
  3. Doe je make-up op en doe een outfit aan waarmee je in een conference call kunt verschijnen
  4. Breng jezelf in de mindset van een gewone werkdag

Dit alles helpt om je geest werkklaar te maken

Tip 2: herken jij dit? Werk jij af en toe vanuit jouw bedof een andere chillplek? Onze tip: niet doen.

Werk niet vanuit je bed en vind een plek dat je je bureau gaat noemen. Kies een plek waar je normaal niet zit om te ontspannen of relaxen. 

Zorg dat het er schoon en opgeruimd is, waar je je af kunt sluiten en rustig kunt werken.

 

 

 

Tip 3: Heb realistische verwachtingen:

Verwacht niet van jezelf dat dingen hetzelfde gaan als op kantoor en dat je hetzelfde werk gedaan krijgt. Werken vanuit huis is anders dan werken op kantoor. Het gaat om een balans te vinden van genieten van de vrijheden die je hebt met thuiswerken en voldoening halen uit een werkdag zonder je collega’s te zien. Haal de druk van jezelf af dat je continue online en zichtbaar aan het werk moet zijn. Dat ben je op kantoor ook niet.

Tip 4: Neem pauzes:

Neem pauzes, op kantoor neem je ook heel veel pauzes, meer dan je denkt. Toiletbezoek, praatje op de gang, koffie momentjes. Thuis heb je minder afleiding (over het algemeen) maar zorg wel voor genoeg breaks. Ga even wandelen, lunch even voor de tv, relax even zodat je jezelf kunt resetten om straks weer door te gaan. 

 

 
Tip 5: Blijf communiceren:
Communiceren met je team en collega’s is extreem belangrijk. Omdat je het fysieke contct mist moet je extra aandacht besteden aan het sociale aspect van online werken.  te vinden van genieten van de vrijheden die je hebt met 
  • Over communiceer, delen wat je denkt en voelt is heel belangerijk voor het succes van je team.
  • Begin elke call met een peroonlijk praatje zonder gelijk de inhoud in te gaan. 5 minuten praten over hoe iemand in zijn energie zit en of hij zorgen heeft neemt een groot deel van sociaal isolement weg. Maak gevoelens bespreekbaar.

 

 

 
Tip 6: Volg de thuiswerk etiquette:

Ook al werken we vanuit huis het is goed om je aan bepaalde regels te houden die je ook zou hanteren alsk je elkaar fysiek zou ontmoeten.

  • Reageer via getypte berichten op de manier zoals je normaal praat. Online communiceren laat vaak veel aan de interpretatie over. Wees aardig, respectvol en lief.
  • Leg goed ut hoe jij graag wil communiceren, wanneer en met welke tools. Mensen zullen contact met je moeten hebben dus geef aan via je status of je gestoord wilt worden of niet op bepaalde tijstippen
  • Geef aan hoe ze je in geval van nood wel kunnen bereiken als je even niet gestoord wilt worden. Dat ze je dan bijvoorbeeld mobiel kunnen bellen

 

Tip 7: Werk je gewone uren:

Werk de gewone werkuren die je normaal ook doet. Log uit en sluit af als je stopt met werken en laat dat weten. Het voorkomt dat je 12 uur per dag gaat werken. Wees niet bang om je grenzen en je mentale en emotionele toestand te bespreken.

Tip 8: Zorg voor een change of scene gedurende de dag:

Na een paar weken thuiswerken en geen andere mensen ontmoeten is het moeilijk om te motivatie erin te houden. Verander van locatie om de paar uur binnen je huis. Zorg voor een verandering van plek. Dat gaat helpen.

Tip 9 : Vergeet niet om te bewegen

Je loopt minder dan op een werkdag op kantoor ( waar je ook al niet veel beweegt) dus zorg dat je af en toe gaat staan, rondlopen, stretchen en ga sporten. Je hebt nu de luxe om een pauze te nemen en lekker een stuk te gaan wandelen, fietsen, hardlopen of wat jij maar graag doet. Doordat je beweegt ben je daarna weer productiever. 

Tip 10: Aan schuldgevoel heb je niks

Gun jezelf die pauze en dat momentje van tv kijken, naar buiten gaan, met de hond spelen zonder schuldgevoel. Kijk niet steeds op je telefoon of je gebeld of gemaild bent