Met je collega’s een online spel spelen om kennis beter te laten beklijven? Het klinkt niet alleen leuk, dat is het ook! Voor de Inspectie SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ontwikkelde Madlogic een unieke game.
Een eindtoets, maar dan leuker
Herken je dat? Je faciliteert een leerprogramma voor je medewerkers. Vol enthousiasme en motivatie gaan ze van start. Maar dan. Hoe maak je voor de deelnemers inzichtelijk welke kennis ze hebben opgedaan? En hoe zorg je er ook nog voordat al deze informatie langer blijft hangen? De Inspectie SZW zocht met ondersteuning van adviseurs van het Leer- en Ontwikkelplein naar een innovatief idee voor deze uitdaging. ‘We willen een soort eindtoets als afsluiting van ons leerprogramma, maar dan leuker. En belangrijk, de leeractiviteit moet plaats en tijd onafhankelijk zijn.’
De kracht van gamification en mixed reality
Madlogic vond de oplossing in een interactief spel: een innovatieve mix van game mechanics, analoog (een poster) en een webapplicatie. Deelnemers worden uitgedaagd situaties – zoals je die op de werkvloer ook tegenkomt – op te lossen. In het geval van de Inspectie SZW gaat dit bijvoorbeeld om het beoordelen van de veiligheid van arbeidssituaties. Developers van Madlogic ontwikkelden een app voor ieder device. Zo kunnen deelnemers ten alle tijden – thuis of op kantoor – hun kennis testen.
Slagen of zakken? Dat bestaat niet. Je kunt onbeperkt blijven oefenen en sparren met collega’s over de juiste oplossing. Dat zorgt voor extra motivatie. De toevoeging van spelelementen verrijken het leerproces. Deelnemers zullen elkaar inspireren, zich aan elkaar spiegelen en kennis delen die bruikbaar is in de praktijk. Zo haal je het beste uit twee werelden en creëer je een optimaal leerrendement.
Realistisch door co-creatie
Niets is zo belangrijk als samenwerken. Co-creatie is voor Madlogic het toverwoord als het gaat om maatwerkoplossingen. In deze opdracht wordt nauw samengewerkt met Debby Ronosetiko & Linda Boender, adviseurs Leer- en Ontwikkelplein SZW, OCW & VWS. ‘Het ontwikkelen van een plaats en tijd onafhankelijk leeractiviteit in de vorm van een spel opent voor mij een nieuwe wereld. Denk aan het proces van analyse tot aan het ontwerp. Prettig om zo samen te werken’, vertelt Debby. Om het spel zo realistisch mogelijk te maken worden ook deelnemers van het leerprogramma gevraagd om mee te denken. Samen met inhoudsdeskundigen en medewerkers zijn de vraagstukken en werksituaties vormgegeven. ‘Dat zorgt voor duidelijke herkenning bij de deelnemers en dus voor de meest unieke beleving.’ We kijken uit naar de Demo Day die gepland staat voor half april!
Meer weten over gamification? Neem contact op met Michael Hebben.