Cybercriminaliteit. Het is een groot probleem voor organisaties over de hele wereld. Het aantal aanvallen op bedrijven is, ondanks dat de netwerken steeds moeilijk te doorbreken zijn, de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Eén van de oorzaken is dat cybercriminelen zich steeds meer richten op werknemers. 

Meer dan 90% van alle succesvolle cyberaanvallen is het gevolg van gevoelige informatie die onbewust door werknemers wordt verstrekt. Belangrijk dus dat je als organisatie je medewerkers bewust maakt van de cruciale rol die zij hebben in beveiligd zijn en blijven. Je doet er slim aan te investeren in trainingen rondom cyberveiligheid en beveiligingsbewustzijn. Hoe beter je medewerkers geïnformeerd zijn, hoe kleiner de kans op een succesvolle aanval. 

Het werkt beter als het ook leuk is
Ondanks een toename van 58% van werknemer gerelateerde beveiligingsinbreuken, kwam in de Global State of Information Security Survey 2018 van PWC naar voren dat de helft van de respondenten geen training voor beveiligingsbewustzijn faciliteert. Grote kans dat dit komt omdat het nog niet zo eenvoudig is medewerkers hiervoor te motiveren. Want laten we eerlijk zijn; op een ellenlange standaard presentatie over AVG, verschillende soorten mailware of phishing-aanvallen zitten je meeste medewerkers niet te wachten.

Onze oplossing? Zet gamification in voor een effectieve training. Vaak worden de voordelen van gamification technieken in bedrijfstrainingen onderschat. Jammer, want gamification is meer dan een modewoord. Inzet ervan is juist enorm effectief gebleken. Wij zien al jaren dat het toevoegen van gameplay en het benutten van concurrentievermogen een bedrijfstraining veel dynamischer maakt en de betrokkenheid van de ‘leerlingen’ enorm vergroot. 

Wat doet gamification?

Motiveert
Waarom zouden 22 mensen op een regenachtige dag in februari op een modderig, koud veld samenkomen om een ​​balletje te trappen? Voetbal is een van ’s werelds grootste tijdverdrijf en daar zijn een paar belangrijke redenen voor. Ten eerste is het door zijn eenvoud voor bijna iedereen toegankelijk, en ten tweede heeft het een grote drijfveer: de wil om te winnen. Haal dat doelpunt weg, executeer de punten en het spel wordt meteen overbodig. 

Maakt leren leuk en interactief
Ongeacht uw doelgroep of onderwerp, de gamification van leren kan u helpen om spannende, educatieve en vermakelijke inhoud te creëren. Het is niet bedoeld om van werk een spel te maken, maar het speelt wel in op de psychologie die menselijke betrokkenheid stimuleert.

Creëert een verslaving aan leren
Als u het allerbelangrijkste doel van leren moet definiëren, moet dat zeker zijn om uw leerlingen nieuwe kennis bij te brengen. Maar hoe nuttig is die kennis als die niet kan worden vastgehouden?

Geeft leerlingen de mogelijkheid om toepassingen in de echte wereld te zien
Het derde voordeel van gamification is dat je handen ‘vuil’ worden. Leren op het werk kan een zeer effectieve manier zijn om vaardigheden te versterken door ze toe te passen op praktische scenario’s.

Biedt realtime feedback
Stel je voor dat we maar één keer per jaar de balans opmaakten van hoe goed we het in het leven doen. Werk, relaties, eigenlijk alles wat we regelmatig deden, kan lijden aan een gebrek aan zelfevaluatie. De gamification van leren stelt medewerkers in staat om te werken aan realtime, meetbare, zinvolle doelen en feedback op het hoogste niveau te krijgen als die doelen worden bereikt.Dus, wil jij zeker weten dat je medewerkers zich echt bewust worden van hun rol in cyberveiligheid? En dat ze deze kennis ook vasthouden? Investeer dan in een effectieve training. Het afgelopen jaar heeft Madlogic al veel verschillende organisaties geholpen met een op maat gemaakt trainingsprogramma rondom cybersecurity en digitale fitheid. 

Ook benieuwd hoe Madlogic jouw organisatie kan helpen? Neem contact op met ons.