Het zit in onze natuur om verbindingen aan te gaan, het is een van de fundamentele behoeftes van de mens. Bij Maslow kom je het tegen in zijn beroemde piramide van menselijke behoeftes en het is evident dat de mens floreert als hij of zij verbonden is met anderen.
Tegenwoordig is het makkelijker dan ooit om te verbinden met anderen. Er zijn tal van technologische opties die mensen in staat stellen om zich aan te sluiten bij groepen en organisaties en om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in deze groepen.
Ook op de werkvloer is verbondenheid van groot belang. Betrokken werknemers zijn gemotiveerder en trouwer en ze zijn vaak ook productiever en behalen betere resultaten voor zowel de klant als voor de organisatie. De prestatie van medewerkers en hun betrokkenheid gaan feitelijk over verbinding van deze medewerkers met de organisatie, zichzelf en elkaar. Ze voeren niet enkel hun taken uit, ze identificeren zich met de organisatie. En in een verbonden organisatie is er meer ruimte voor talentontwikkeling en innovatie, zodat de slagkracht van de organisatie groeit.
Hoewel er vele manieren zijn om te communiceren met medewerkers, blijken er ook genoeg manieren te zijn die niet werken. Een intranet dat niemand bekijkt, of een overvolle mailbox waar het laatste nieuws in terecht komt. Dit zijn duidelijk niet de beste kanalen om collega’s te bereiken.
Wat werkt dan wel? Bij het verbinden van mensen met hun organisaties, doe je er goed aan rekening te houden met de volgende punten:
Go Mobile:
Iedereen verwacht tegenwoordig informatie tot zich te kunnen nemen waar en wanneer ze maar willen. Zorg er dan ook voor dat je hierop aansluit. Je kan gaan voor een eigen company app, maar als dat niet in het bereik ligt, zorg dan dat de boodschappen goed te lezen zijn op mobiel.
Maak leuke content:
Opvallen tussen alle berichten is een uitdaging. Waar je het verschil kan maken, is in het type boodschap dat je communiceert. Als jij ervoor zorgt dat wat je deelt fris, uniek, bruikbaar en persoonlijk is, zullen collega’s hier mee aan de slag gaan.
Ga van tekst naar visueel:
Foto’s en video’s domineren externe communicatie al geruime tijd. Op Facebook krijgen posts die foto’s incorporeren twee keer zoveel aandacht als posts die uitsluitend uit tekst bestaan. En dit geldt natuurlijk ook voor interne communicatie!. Gebruik video en foto voor een grotere impact.
Accepteer en omarm onderscheid tussen medewerkers:
Interne communicatie laat vaak dezelfde manier van werken zien. Er wordt een bericht opgesteld dat vervolgens naar iedereen wordt gestuurd. Dit betekent dat veel van wat gedeeld wordt overbodige informatie bevat voor de lezer, dus wordt de hele boodschap genegeerd. Met de huidige techniek is het makkelijker dan ooit om content te verzenden naar specifieke segmenten in de organisatie. Maak hier dan ook volop gebruik van.
Madlogic biedt mobiele communicatie tools waarmee het verbindend vermogen van organisaties wordt versterkt zodat ze klaar zijn voor het zakendoen in de moderne wereld. Wij helpen jou graag! Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer.